Kees 5
Kees 5
SGR deelnemer heeft per post zijn/haar claim(s) naar SGR gestuurd. Is er verder nog iets wat deelnemer hoort te doen?
Ja! SGR deelnemers wordt verzocht om per soort Schadeformulier ( A, B, C, D) de daarbij behorende Excel-invullijst te mailen naar thomascookreisagent@sgr.nl. Ook als het slechts één boeking betreft.
Welke invullijst te gebruiken?
- Schadeformulier A: Boekingen direct geboekt bij Neckermann.nl
Gebruik Invullijst A - Schadeformulier B: Retailers die een SGRZ gebruikersovereenkomst hebben en de afdracht hebben betaald
Gebruik Invullijst B - Schadeformulier C: Retailers die geen SGRZ gebruikersovereenkomst hebben en/of niet hebben betaald
Gebruik Invullijst C - Schadeformulier D: Schadeafhandeling betreffende locatiekosten
Gebruik Invullijst D
Kees 4
SGR deelnemer helpt gedupeerde Neckermann klanten door hun reis om te boeken. In de instructie staat dat omboeken niet mag voor boekingen die via Neckermann.nl bij Expedia zijn ondergebracht.
Maar hoe herken je nu eigenlijk een Expedia boeking?
- Klant heeft betaald aan Expedia;
- de klant heeft een deel van de reis zelf aan de luchtvaartmaatschappij betaald;
- je herkent het ook wel aan de lay out van de boekingsbevestiging;
- het reserveringsnummer begint met 74;
- in de bevestiging aan de klant staat dat ze een boeking hebben gedaan via neckermann.nl. Op de website wordt dan het volgende aangegeven:
“Deze website wordt door Expedia, Inc. beheerd en het boeken van reisdiensten via deze website wordt door Travelscape en andere bedrijven van Expedia Group (waar van toepassing) aangeboden. Neckermann treedt op als tussenpersoon.”
Kees 3
Retailer X heeft een TC-pakketreis bemiddeld, heeft een getekende SGRZ gebruikersovereenkomst en heeft de afdracht aan SGRZ voldaan.
Reiziger die bij Retailer X een reis heeft geboekt, wil nu een claim indienen of zijn/haar reis omboeken. Retailer X gaat de claim in een van de ontvangen schadeformulieren van SGR registreren. Retailer kiest voor schadeformulier C, omdat uit de reisovereenkomst blijkt dat hij de bemiddelaar is.
Wat gaat hier fout?
Retailer X had schadeformulier B moeten gebruiken. Hij heeft immers de SGRZ gebruikersovereenkomst getekend en de afdracht aan SGRZ voldaan. Het voordeel van het tekenen van de SGRZ gebruikersovereenkomst en daar de afdracht voor te doen, is dat bij een melding van financieel onvermogen door de touroperator gebruik kan maken van de SGRZ Retaildekking ongeacht welke rol (bemiddelaar of organisator) de retailer heeft in de overeenkomst.
Kees 2
Reiziger heeft een Thomas Cook (TC) reis geboekt bij of via SGR deelnemer A. Hij/zij wil nu de TC-reis omboeken en klopt aan bij deelnemer B voor een nieuwe boeking. Deelnemer B wil de reiziger graag helpen en boekt een nieuwe reis voor de reiziger. De eerder geboekte TC-reis verrekent deelnemer B met de nieuwe reis en dient vervolgens een claim in bij SGR.
Is dit toegestaan??
Dit kan en mag niet! SGR deelnemer B mag alleen de reissom van eigen klanten of klanten die direct hebben geboekt bij neckermann.nl verrekenen. Dus, SGR deelnemer B mag de reissom die betaald is aan deelnemer A niet verrekenen met een nieuwe geboekte reis.
Een reiziger mag wel een nieuwe reis boeken bij SGR deelnemer B, maar moet de nieuwe reis dan betalen. Alleen SGR deelnemer A mag voor deze reiziger een claim indienen bij SGR/SGRZ. Deelnemer B kan in dit geval geen claim indienen bij SGR/SGRZ.
Kees 1
Reiziger klopt aan bij een SGR deelnemer om de reis die zij/hij direct bij Neckermann heeft geboekt, om te boeken. SGR deelnemer wil de reiziger graag helpen door een nieuwe reis te boeken, maar wil de reissom voor de nieuwe reis niet voorschieten en vraagt de reiziger de nieuwe reis te betalen. De deelnemer vertelt de reiziger dat hij/zij de al betaalde reissom kan claimen bij SGR. De reiziger stemt hiermee in. SGR deelnemer gaat aan de slag en boekt de gewenste reis. Maar..
…hoe kan de reiziger in de betreffende situatie zijn/haar betaalde reissom aan Neckermann claimen bij SGR? En moet de SGR deelnemer Schadeformulier A invullen voor de reiziger?
SGR deelnemer boekt een reis voor de reiziger en informeert over het claimproces. En dat gaat als volgt; Zodra SGR van Thomas Cook de nodige data heeft ontvangen, ontvangt de reiziger van SGR een uitnodiging per e-mail om een claim in te dienen voor de betaalde reissom. De SGR deelnemer hoeft dus géén gegevens van de reiziger in te vullen in Schadeformulier A om deze vervolgens in te dienen bij SGR. Neckermann direct boekings die geld terug willen, kunnen dit dus niet bij de SGR deelnemer claimen.