Persbericht: per 1 februari SGR-bijdrage door consument

15 juni 2021

Garantiefonds SGR voert eigen-bijdrage consument weer in 

Meer dan 20 jaar heeft de reiziger gebruik kunnen maken van gratis garantie op zijn vakantie. Het garantiefonds SGR had in de vele jaren daarvoor namelijk voldoende vermogen opgebouwd om de risico’s voor de consument te dekken bij een faillissement van een aangesloten reisonderneming. Maar corona gooit ook hier roet in het eten, waardoor de reiziger een klein steentje moet gaan bijdragen om ‘garantie op je geboekte vakantie’ mogelijk te houden.

Erik Jan Reuver, directeur SGR: “De financiële middelen van SGR zijn helaas niet onbeperkt en wij hebben de plicht de reiziger onder bepaalde voorwaarden financieel te beschermen, nu en in de toekomst, en dat willen wij ook. Daarnaast moeten wij ook voldoen aan de financiële verplichtingen die we zijn aangegaan met de overheid om het Voucherfonds mogelijk te maken.”

Nu de wereld, na 15 maanden op slot te zijn geweest voor reizigers, eindelijk weer langzaam open gaat, komen ook de boekingen enthousiast maar nog terughoudend op gang. Echter, in de afgelopen maanden heeft SGR meer garantie uitgegeven dan normaal, denk onder andere aan alle Reisvouchers voor honderdduizenden geannuleerde reizen, en zijn ook enkele reisondernemingen failliet gegaan.

Om consumenten een onbezorgde vakantie te kunnen blijven garanderen als zich een faillissement voordoet, ziet SGR zich genoodzaakt om sinds 1 februari jl. € 5 per persoon per boeking in rekening te brengen bij de reiziger. Dit bedrag ziet de boekende consument op zijn boekingsbevestiging of wordt door de reisonderneming meteen opgenomen in de reissom.

“Wij willen financiële zekerheid en vertrouwen blijven bieden aan de reiziger, maar wij gaan er ook vanuit dat deze eigen bijdrage -net als in de jaren 80- van tijdelijke aard zal zijn”, aldus Reuver.

Einde bericht.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Afdeling marketing, communicatie en pr – via communicatie@sgr.nl

 

https://www.sgr.nl/news/zo-heb-en-houd-je-garantie-op-je-geboekte-vakantie/