Partnermarketing

Partnermarketing, wat houdt dat precies in?

De afgelopen maanden hebben wij gemerkt dat niet al onze deelnemers het nieuws over het partnermarketing project hebben meegekregen. We willen natuurlijk dat iedereen hiervan op de hoogte is, dus leggen we het graag nog een keer uit. Het uitgangspunt van het partnermarketing project is dat wij samen met onze deelnemers proactief samenwerken om de passieve en actieve merkkennis van de consument te vergroten, zodat de consument bewuster wordt van de voordelen van het boeken van een reis bij een SGR en/of Calamiteitenfonds deelnemer. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het voor de reiziger niet helemaal duidelijk is waar SGR en het Calamiteitenfonds voor staan. Ook blijkt dat de reiziger waarde hecht aan keurmerken in de reisbranche. De reiziger ziet SGR en het Calamiteitenfonds als een keurmerk. Daarom dit willen wij actief in de marketing en communicatie inzetten op de visuele herkenbaarheid van onze logo’s en waarde toevoegen aan onze diensten in de richting van onze deelnemers.

Wat gaat er veranderen?

Reizigers trekken soms de echtheid van onze logo’s in twijfel. De reisorganisatie waar zij willen boeken gebruikt namelijk niet altijd de herkenbare kleuren en specificaties van de SGR en Calamiteitenfonds logo’s. Dit betekent dat niet alle aangesloten reisorganisaties zich aan onze uitvoeringsregels houden.

Om het makkelijker te maken voor onze deelnemers, hebben wij de “Mijn SGR” omgeving ontwikkeld. Daar is onze Brand Guide te vinden en bieden we de tools om op de best mogelijke manier aan onze uitvoeringsvoorwaarden te voldoen. Alle marketing- en communicatieverantwoordelijken waarvan wij de gegevens hebben ontvangen, ontvingen in 2019 een uitnodiging om in te loggen. Wij verwachten dat onze deelnemers actief gebruikmaken van dit platform en zich aan de richtlijnen houden. Hier gaan wij namelijk op controleren.

Controle gebruik SGR en Calamiteitenfonds logo’s

SGR controleert actief op het gebruik van de logo’s SGR en Calamiteitenfonds door aangesloten reisorganisaties. Het gebruik van de logo’s SGR en Calamiteitenfonds wordt gecontroleerd op de websites, social platforms, promotie en drukwerk van deelnemers. Zowel on- als offline publicaties worden bekeken. De afdeling M&C is inmiddels gestart met de controles op het juiste gebruik van logo’s. Waar controleren wij op?

  • Kleurgebruik: logo’s worden on- en offline in de oorspronkelijke kleurstellingen gepubliceerd (niet in het zwart, rood, groen etc.) Zie brand guide in Mijn SGR.
  • Formaat gebruik: on- en offline zijn de logo’s herkenbaar en leesbaar. Zie brand guide in Mijn SGR.

Het gebruik van de logo’s SGR en Calamiteitenfonds wordt gecontroleerd op de websites, social platforms, promotie en drukwerk van deelnemers. Zowel on- als offline publicaties worden bekeken. De afdeling M&C is inmiddels gestart met de controles op het juiste gebruik van logo’s .

SGR Certificaat

Het SGR Certificaat is nieuw. Wanneer een reisorganisatie zich aan de richtlijnen van SGR houdt, mag het SGR Certificaat gevoerd worden. Middels een unieke URL stellen wij een certificaat beschikbaar. De afdeling marketing communicatie & pr (M&C) neemt contact op zodra een certificaat beschikbaar is.

Blijkt na controle dat een aangesloten reisorganisatie de logo’s niet volgens de richtlijnen voert, dan kunnen wij helaas geen certificaat verstrekken en wordt de aangesloten reisorganisatie benaderd door de afdeling M&C. Samen wordt er gekeken naar de mogelijkheden. Zo helpen we elkaar. Wel wordt er verwacht dat er aan de uitvoeringsregels wordt voldaan. Daarna vindt de beoordeling opnieuw plaats en ontvangt de deelnemer na goedkeuring alsnog het SGR Certificaat.

Jaarlijkse beoordelingen

Onze relatiebeheerders zullen tijdens de jaarlijkse beoordelingen ook op het gebruik van de logo’s controleren. Indien de deelnemer al in het bezit is van het certificaat maar tussentijds heeft besloten om niet meer volgens de richtlijnen te werken, wordt het certificaat weer ingetrokken. Uiteraard krijgt de deelnemer dan weer de kans om aanpassingen te doen.

Het certificaat is voor de consument het bewijs dat de reisorganisatie voldoet aan onze eisen om SGR deelnemer te mogen zijn. Het draagt bij aan de kwaliteitsslag richting de klant en wekt extra vertrouwen ten aanzien van reisorganisaties. De consument zal na een door Vorig jaar is er een eerste controle geweest. Deelnemers hebben de tijd gekregen om kleur- en formaatgebruik eventueel bij te stellen. SGR opgezette marketingcampagne bewuster op zoek gaan naar een SGR Certificaat op de website van een reisorganisatie. Het is dus belangrijk dat jouw organisatie dit certificaat ontvangt en behoud.

Vragen? Stuur een e-mail naar communicatie@sgr.nl