Nieuwe reis geboekt? Reisvoucher vervalt!

31 mei 2021

Verschillende deelnemers vragen zich af wat te doen met de Reisvoucher als de consument daarmee een reis heeft geboekt die vervolgens weer geannuleerd moet worden. De korte versie: als met een Reisvoucher een nieuwe reis wordt geboekt, komt de Reisvoucher te vervallen. Hieronder volgt een toelichting.

Vanaf het moment dat een consument een Reisvoucher met SGR-garantie inlevert en daarmee een nieuwe reis boekt, komt deze Reisvoucher te vervallen en staat hiervoor in de plaats een nieuwe boeking geregistreerd.
Als vervolgens de reis alsnog moet worden geannuleerd door de reisorganisatie heeft de consument gewoon recht op terugbetaling van zijn reeds betaalde reissom binnen 14 dagen. De Reisvoucher speelt hierin geen enkele rol; niet voor de consument en niet voor de reisorganisatie.

Niet voor de consument, omdat deze zijn Reisvoucher heeft omgezet in een nieuwe boeking en niet voor de reisorganisatie, omdat hij deze Reisvoucher niet mag indienen voor een lening. De Reisvoucher is namelijk nietig geworden vanaf het moment van het boeken van een nieuwe reis.