Nieuwsbrief april 2019

27 mei 2019

SGRZ Retaildekking
Vanaf juli 2018 ontvangen SGR deelnemende retailers een opgaveformulier van SGRZ, omdat alle Nederlandse touroperators insolventie garantie aanbieden aan retailers waarvan de kosten door de gebruiker wordt betaald. Dit formulier wordt niet altijd teruggestuurd en de bijdragen aan SGRZ worden niet altijd betaald. Retailers zijn vaak in de veronderstelling dat de bijdrage door de touroperator wordt betaald, omdat zij zelf geen deelnemer zijn van SGRZ. De retaildekking biedt voor zowel de touroperator als de retailer voordelen:

  • De retailer hoeft over de omzet – ingekocht bij de SGRZ Retail deelnemer – géén bankgarantie meer aan SGR te overleggen;
  • de retailer hoeft bij een faillissement van de betrokken touroperator niet aan te tonen dat hij enkel bemiddeld heeft en kan te allen tijde schade bij SGRZ claimen;
  • de retailer heeft hierdoor veel handelingsvrijheid. De betreffende bij SGRZ aangesloten touroperator heeft op haar beurt een voorkeurspositie.

Indien de bijdrage niet betaald wordt, kan de retailer ook geen aanspraak maken op de retail garantie en zal SGR over de risicodragende omzet van de retailer ook een bankgarantie vragen.

Calamiteitenfonds
De calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds heeft in 2019 tot nu toe vier calamiteiten vastgesteld. In drie gevallen was sprake van een natuurramp veroorzaakt door een overstroming. Eind januari in Queensland, Australië, begin februari overstroomde het gebied in en rond de Atacama-woestijn in Chili en in maart deden zich overstromingen voor op het Zuidereiland van NieuwZeeland, waardoor hier actieve touroperators de reisovereenkomst niet meer konden uitvoeren. De vierde calamiteit speelde ook in Nieuw-Zeeland en betreft molest, de aanslagen op moskeeën in Christchurch.

Bereikbaarheid
Door de drukte rondom het TravelBird faillissement wordt inkomend telefoonverkeer voor SGR doorgeschakeld naar ons contactcenter. Hierdoor is het voor deelnemende reisorganisaties niet mogelijk om via het SGR telefoonnummer direct in contact te komen met onze relatiebeheerders. Wij adviseren deelnemers te bellen naar het Calamiteitenfonds; telefoonnummer 010 414 68 45.

Korte mededelingen SGR/SGRZ
Deelnemersbijdrage 2019 Binnenkort worden de SGR deelnemersbijdragen per post verstuurd. Dat is dit jaar iets later dan voorgaande jaren i.v.m. afwikkeling TravelBird schade.
Jaaropgaaf In februari hebben wij de deelnemers van SGR, SGRZ en Calamiteitenfonds per e-mail laten weten dat het formulier Jaaropgaaf via onze website te downloaden is. Dit formulier – met de nodige bijlagen – mag gemaild worden naar jaaropgaaf@sgr.nl.