SGR bestaat 40 jaar

12 december 2022

SGR viert haar jubileum: al 40 jaar garantie op een geboekte vakantie

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) bestaat vandaag precies 40 jaar en is eind 1982 ontstaan door de samenwerking tussen marktpartijen verenigd in de reisbranche organisatie ANVR op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken. De ondergang van een grote touroperator, Christoffel Reizen, leidde concreet tot de oprichting van SGR op 12 december 1982. De activiteiten van het toenmalige garantiefonds van de ANVR werden daarna door de nieuw opgerichte stichting voortgezet. Vanaf het moment van aansluiting van de eerste deelnemer staat SGR garant voor vooruitbetaalde reisgelden. De missie van het garantiefonds is tot de dag van vandaag gelijk gebleven: SGR beschermt met haar garantie de reizende consument tegen de gevolgen van financieel onvermogen (zoals het faillissement) van een deelnemende reisonderneming.

Grootste garantiefonds van Nederland en Europa

Door de jaren heen heeft SGR al vele reizigers geholpen met het voortzetten van hun reis of de terugbetaling van reissommen. Tot op heden heeft SGR meer dan 250.000 reizigers geholpen en keerde meer dan 80 miljoen euro uit aan geleden schade. Jaarlijks zijn ongeveer 2 miljoen boekingen voorzien van SGR garantie, de totale verzekerde reissommen bedragen circa € 5 miljard. In de reisbranche vervult het garantiefonds een belangrijke rol voor zowel de aangesloten reisorganisaties als voor de reizende consument. Nu, 40 jaar later, is SGR het grootste garantiefonds van Nederland en Europa.

Vooruitstrevend bij grote uitdagingen

In de afgelopen 40 jaar heeft SGR vele uitdagingen gekend. Een paar jaar na de oprichting vond de eerste grote schadeafwikkeling in 1986 plaats na het faillissement van een aantal reisorganisaties. In 1991 ontstond de eerste Europese Richtlijn Pakketreizen om reizigers nog beter te beschermen en werd garantie op reizen een Europese aangelegenheid. Faillissementen in de jaren erna hebben ervoor gezorgd dat SGR zich verder heeft ontwikkeld om schades sneller en efficiënter af te wikkelen. In de periode vanaf 2013 kenmerkte zich door het het faillissement van een aantal grote reisondernemingen zoals bijvoorbeeld OAD, TravelBird, Thomas Cook en D-Reizen.

De ontwikkeling van schadeportals voor gedupeerde reizigers en de inzet van data analyse hebben ervoor gezorgd dat SGR klaar stond voor de grootste uitdaging ooit, de wereldwijde pandemie in 2020. De uitgegeven Coronavouchers bleken een goede oplossing voor reizigers met een boeking en de oprichting van het Voucherfonds een succesvolle oplossing om de reisbranche te ondersteunen.

Beide oplossingen werden mogelijk door een goede samenwerking van SGR met de reisbranche organisatie ANVR en de Rijksoverheid. Directeur Erik Jan Reuver: “De coronacrisis was voor ons het moment dat wij lieten zien dat we de consument en reisbranche goed konden bedienen en dat de uitgegeven vouchers ervoor gezorgd hebben dat SGR de consument goed heeft beschermd en de reisbranche kon overleven. Er zijn honderden miljoenen aan vouchers met SGR garantie uitgegeven en terugbetaald.”  Een enorme operatie waarop SGR, de reisbranche, maar ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat positief op terugkijken.

SGR-directeur Erik Jan Reuver: ”SGR is een stabiele organisatie die nu al 40 jaar, maar ook in de toekomst, garant staat voor vooruitbetaalde reisgelden. We raden reizigers aan om via onze website www.sgr.nl te controleren of een reisonderneming aangesloten is bij SGR om, in het geval van een faillissement, gebruik te kunnen maken van de garantie van SGR.”

Winactie

SGR viert haar jubileum in samenwerking met alle deelnemende reisorganisaties voor consumenten. Reizigers kunnen via een aangesloten reisonderneming en na het boeken van een reis hieraan meedoen. De jubileum winactie gaan vanaf medio januari 2023 van start via online kanalen van SGR en deelnemende reisondernemingen.

 

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie over dit persbericht kun je contact opnemen met de afdeling communicatie van Stichting Garantiefonds Reisgelden.