Voucherfonds: Voucher met SGR-garantie
Vrijwel alle reisbestemmingen staan nog op oranje, waardoor veel vouchers niet kunnen worden besteed aan nieuwe reizen. De afspraak is onder andere dat uiterlijk één jaar na uitgifte van de voucher met SGR-voucher deze (of het restant) wordt terugbetaald aan de consument.
Maar om reisbedrijven niet in financiële problemen te brengen bij het terugbetalen én de consument wél de zekerheid heeft dat hij zijn geld krijgt, heeft de overheid in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat zij via SGR aan reisondernemingen die dat willen een liquiditeitslening kan verstrekken in de vorm van een voucherfonds. De reisonderneming, deelnemer aan SGR, kan onder voorwaarden een lening aanvragen en krijgt bij toekenning dan een aantal jaren de tijd om deze lening weer af te lossen aan het garantiefonds; en vervolgens betaalt het Voucherfonds op haar beurt de lening met rente terug aan de overheid.
Reisondernemingen kunnen een liquiditeitslening aanvragen bij het Garantiefonds waarbij zij zijn aangesloten. SGR zal haar deelnemers binnenkort laten weten welke voorwaarden gelden en hoe de lening kan worden aangevraagd. Voor vouchers die door andere garantiefondsen worden gegarandeerd, heeft de overheid ook een lening beschikbaar gesteld, maar verwijzen wij je naar dat garantiefonds. De verwachting is dat in februari 2021 de aanvraag bij SGR kan worden ingediend.
De overheid stelt voor SGR-deelnemers een bedrag beschikbaar van € 400 miljoen aan leningen voor SGR-gegarandeerde vouchers.
Alle afspraken tussen overheid, garantiefonds en reisondernemingen worden nu verder in detail uitgewerkt. Ook is goedkeuring van deze afspraken nodig door de Europese Commissie.
Voorwaarden van de leningsfaciliteit worden dus nader ingevuld, maar wij kunnen nu aangegeven dat:
– de faciliteit wordt gegeven voor 80% van de voucherwaarde;
– de lening een looptijd heeft van max. 6 jaar;
– naast een basis-rentepercentage van de overheid een rente-opslag wordt geheven door SGR ter dekking van de kosten. Deze opslag loopt op gedurende de looptijd van de lening. Verstandig dus om op tijd af te lossen;
– per bedrijf max. € 50 mln. aan lening wordt uitgegeven. De allergrootste bedrijven zullen dus meer dan 20% direct uit eigen middelen moeten aanleveren.
Vanaf begin maart, één jaar nadat de eerste vouchers met SGR-garantie zijn uitgegeven, wordt verwacht dat terugbetaling aan de consument kan beginnen. In de komende maanden zullen alle details verder worden geconcretiseerd.
Vragen? Ongetwijfeld heb je als SGR-deelnemer vragen hierover. Lees hieronder of op de website van ANVR de antwoorden op jouw vraag. Deze worden regelmatig geactualiseerd en uitgebreid. Je kunt hier (pagina 17) de brief lezen die het Kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Veelgestelde vragen
- Hoe en welke documenten heb ik nodig om een lening aan te vragen?
- Voor hoeveel kan ik een lening aanvragen en binnen welk termijn aflossen?
- Kan ik die zo mogelijk uitbreiden of beperken, al naar gelang voucher met SGR-garantie worden ingewisseld?
- Hoe kan ik een aanvraag indienen bij de Voucherfonds?
- Welke eisen worden gesteld aan de voucherfinanciering?
- Welke voorwaarden gelden indien de voucherfinanciering wordt toegekend?
-
Welke rente moet ik betalen?
De overheid leent het geld aan SGR uit tegen een nog nader overeen te komen rentepercentage, SGR leent het geld aan deelnemers tegen de vergoeding die aan de overheid moet worden betaald plus een opslag voor de kosten. In de vervolgjaren zal de rentevergoeding oplopen om snelle terugbetaling te bespoedigen. Het is verstandig om de lening zo snel mogelijk af te lossen. SGR heeft geen winstoogmerk maar heeft de verplichting van de overheid opgelegd gekregen de leningen zo snel mogelijk aan de overheid terug te betalen.
- Moet ik nog zekerheden stellen?
- Wat betekent dit voor mijn huidige bankfinanciering?
-
Wanneer kan ik consumenten terugbetalen?
Uitgegeven vouchers met SGR-garantie aan reiziger voor geannuleerde reizen als gevolg van Covid-19 moeten door de reisorganisatie uiterlijk 12 maanden na uitgifte worden terugbetaald, indien er met de voucher geen andere reis is geboekt en mits de voucher al niet is uitbetaald. De eerste uitbetalingen voor in maart 2020 uitgegeven vouchers met SGR-garantie zullen plaatsvinden vanaf maart 2021.
- Waarom kan ik ‘maar’ 80% lenen per in te wisselen voucher met SGR-garantie?
- Wat is het maximum bedrag dat ik kan lenen?
-
Waarom moet ik € 5 per persoon per boeking afdragen?
SGR introduceert per 1 februari 2021 een bijdrage ad € 5 per persoon per boeking. Er is een uitvoeringsregeling opgesteld met instructies voor reisondernemingen. Klik hier voor de uitvoeringsregeling.
Met deze bijdrage zal SGR in staat zijn om voldoende vermogen opbouwen om leningen die door de Staat zijn verstrekt terug te betalen, naast de aflossingsverplichting van deelnemers aan SGR. Daarnaast kan SGR ook in de toekomst blijven voldoen aan het volledig garanderen van aanbetaalde reissommen.
-
Ik ga niet deelnemen aan een Voucherfonds. Waarom moet ik dan toch vanaf 1 februari 2021 € 5 per pax bij mijn klanten in rekening brengen?
Vrijwel alle bedrijven hebben vouchers met SGR-garantie uitgegeven. Door deze uitgifte is het schaderisico van SGR veel groter geworden. Hiervoor heeft SGR van de overheid steun gekregen. Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat -op verzoek van de overheid- het vermogen van SGR wordt versterkt. Het is dus niet zo dat de € 5 per pax t.b.v. de voucherfaciliteit, een Voucherfonds, is. Afhankelijk van de schade-ontwikkeling zal SGR in 2022 dit heroverwegen. Dit heroverwegen kan betrekking hebben op de hoogte van de heffing, maar ook op wie de heffing van toepassing is (wel/niet gebruikers van een Voucherfonds).
-
Als reisagent heb ik de ontvangen voucher met SGR-garantie van de reisorganisatie ‘in de kluis’ gelegd en op naam van mij als reisagent een nieuwe voucher met SGR-garantie, aangevuld met eigen verkochte producten, uitgegeven. Kan ik als reisagent dan ook een lening aangaan bij SGR?
Ja, dat kan. Maar … alléén voor het deel dat je zelf hebt toegevoegd en… alléén producten die ‘normaal’ ook onder SGR vallen, kunnen in de voucher met SGR-garantie zijn opgenomen. Reisdiensten die niet onder SGR vallen, kunnen dan ook niet in die voucher zijn opgenomen. Denk daarbij bijv. aan losse vliegtickets.
- Kan ik als reisagent een lening aangaan bij SGR?
- Ik heb vouchers met SGR-garantie uitgegeven, maar ben ik verplicht deel te nemen aan de Voucherfonds?
-
Ik heb al een aantal vouchers met SGR-garantie terugbetaald aan de klant. Mag ik die reeds terugbetaalde vouchers alsnog meenemen in een lening-aanvraag?
Nee, dat mag niet. Vouchers met SGR-garantie die reeds zijn uitbetaald, kunnen niet alsnog worden aangemeld. Je kan alleen een verzoek voor financiering indienen voor nog niet terugbetaalde vouchers met SGR-garantie. Indien het bedrijf die voucher heeft kunnen vergoeden, heeft financiering op een andere wijze plaatsgevonden en is een lening via een Voucherfonds niet opportuun.
-
Moet ik actief de klant benaderen voor het vergoeden van de voucher met SGR-garantie of kan ik wachten tot de klant zelf hiermee komt?
Jij moet de klant tijdig informeren over wanneer zijn voucher met SGR-garantie verloopt en wat hij moet/kan doen/ wat zijn/haar rechten zijn. Met de ACM is afgesproken dat als de consument uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van die voucher ter besteding van een reis dan is de reisaanbieder die de voucher met SGR-garantie heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen; dit uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte. Je moet dus zelf de klant aanbieden de terugbetaling te doen.
-
Mag ik de klant de keuze geven tussen terugbetalen óf met de voucher met SGR-garantie alsnog een reis boeken?
Ja, zolang de klant écht mag kiezen, mag je altijd de klant een interessante aanbieding doen om de voucher met SGR-garantie te besteden. Maar de die voucher moet dan wel volledig gebruikt worden binnen het jaar na uitgifte, omdat eventuele restwaarde na dat jaar niet meer valt onder SGR-dekking. Indien de klant deze niet wil besteden of hier niet op ingaat, ben je verplicht de waarde van de voucher uit te betalen.
- Ik heb als retailer een voucher met SGR-garantie uitgegeven waarbij een voucher van een organisator bij mij in de ‘virtuele’ kluis ligt. Mag ik onafhankelijk van de organisator het voucher met SGR-garantie voor 80% vergoeden?
-
Ik hoor bedragen aan vouchers met SGR-garantie noemen van 600 miljoen tot een miljard, terwijl de overheid ‘maar’ €400 mln beschikbaar stelt. Is er wel voldoende geld voor alle leningen?
SGR heeft uitgebreide berekeningen gemaakt. Zo zal niet elk bedrijf een beroep doen op de voucherfaciliteit. Daarbij is deze voucherfaciliteit voor enkele grote bedrijven beperkt tot € 50 mln. En voor de overige bedrijven kan maar 80% van de voucherwaarde in de vorm van een voucherlening worden opgenomen. Wij hebben voldoende vertrouwen dat het door de overheid beschikbaar gestelde bedrag voldoende is om bedrijven voucherleningen te verstrekken.
-
Hoeveel rente ga ik betalen bij een Voucherfonds? Wat zijn precies de voorwaarden om in aanmerking te komen? Vanaf welke datum komen terugbetaalde vouchers in aanmerking voor de lening?
Door het Ministerie van Economische Zaken en Financiën zijn de uitgangspunten voor de voucherfaciliteit nader uitgewerkt. Maar er is nog geen overeenstemming op alle onderdelen tussen de ministeries en SGR, en er is goedkeuring nodig van de Europese Commissie. SGR/ANVR werken hard aan een definitieve overeenkomst. Daarom kunnen antwoorden op veel detailvragen pas gegeven worden zodra er een definitief akkoord is. Wij laten dat dan de reisbedrijven direct weten.
- Mag ik bijv. administratiekosten of commissie in rekening brengen voor het inwisselen van de voucher met SGR-garantie? Of mag ik bedragen achterhouden als ik die van mijn toeleverancier(s) (nog) niet heb ontvangen?
- Ik heb op dit moment geen geld (genoeg) om klanten eerst 100% terug te betalen en dan pas een lening aan te vragen bij SGR. Hoe lang duurt het voordat ik het geleende geld van SGR krijg, zodat ik snel daarna uit kan keren naar de klant? Of kan ik een voorschot krijgen?