Veelgestelde vragen

Over SGR

  • U kunt via 'Deelnemer zoeken' in de deelnemerslijst van SGR zoeken. Deze lijst wordt dagelijks bijgewerkt.
  • U heeft garantie van SGR wanneer u een onder de garantieregeling van SGR vallende reis boekt bij een SGR-reisorganisatie.
  • Nee, SGR geeft geen garantie op los geboekt luchtvervoer (noch lijndienst, noch charter).
  • Onder de garantie van SGR vallen met SGR-deelnemers afgesloten reisovereenkomsten, overeenkomsten van verblijf en overeenkomsten van vervoer (behalve luchtvervoer). Onder de SGR-garantie vallen onder andere:

    - Een pakketreis van een touroperator
    - De huur van een vakantiehuis
    - Hotelovernachtingen
    - Bus-, trein-, en ferrytickets

  • Autohuur is geen overeenkomst van vervoer, maar een huurovereenkomst.
  • Nee, waardebonnen/reischeques e.d. vallen niet onder de SGR-garantieregeling. Pas als een waardebon/reischeque is omgezet in een reisovereenkomst (pakketreis) of in een andere onder de garantieregeling vallende overeenkomst van vervoer of verblijf, is sprake van SGR-dekking.
  • Wanneer u tijdens uw vakantie, bijvoorbeeld via thuisblijvers of uit de media, hoort van het faillissement van uw reisorganisator hoeft u niet actief contact te zoeken met SGR zo lang uw hotelier of andere plaatselijke leverancier uw geboekte reis uitvoert. Krijgt u te maken met een verzoek om betaling van meerkosten, bijvoorbeeld van de hotelier, dan moet u dit bij SGR melden. Na akkoordverklaring door SGR kunt u deze meerkosten na terugkomst bij SGR claimen (zie schade claimen).
  • SGR geeft alleen garantie op vooruitbetaalde reissommen die in overeenstemming met de ANVR-voorwaarden zijn betaald. U vindt deze voorwaarden op anvr.nl  onder ‘ANVR Informatie’ ‘Alles wat je moet weten als je op reis gaat’.

    Dit betekent dat wanneer u te vroeg betaalt, vrijwillig of op verzoek van uw reisorganisator, u de SGR-garantie op deze betaling verliest.

  • Heeft u rechtstreeks een reis geboekt bij het failliete bedrijf en bent u nog niet op reis geweest of heeft u tijdens uw vakantie kosten gemaakt door dit faillissement, dan kunt u een schadeclaim indienen bij SGR.

    U kunt hiervoor op de pagina Schade melden het digitale “Schadeformulier voor reizigers” invullen en verzenden. De benodigde bijlagen kunt u daar uploaden.

    Lukt dit niet, dan kunt u het Schadeformulier consument, met de daarop genoemde bijlagen, per post of als mailbijlage opsturen naar SGR. Post- en mailadres staan op het formulier en op de pagina Contact.
  • Nee. De garantieregeling van SGR heeft alleen betrekking op het vooruitbetaalde reisgeld. Dit is het bedrag waarvoor de reis wordt geleverd, inclusief bijvoorbeeld luchthavenbelasting, maar exclusief kosten voor aanvullende dienstverlening, zoals het afsluiten van verzekeringen of het verkopen van visa. U kunt de verzekeraar vragen of het mogelijk is (een deel van) de verzekeringspremies terugbetaald te krijgen. SGR staat hier buiten.
  • SGR streeft ernaar uw terugreis te laten plaatsvinden zoals die door u is geboekt. U merkt dan niets van de tussenkomst van SGR. Moet de terugreis op een andere datum of een ander tijdstip plaatsvinden dan oorspronkelijk was geboekt, dan wordt u hierover geïnformeerd. Dit gebeurt via de reisleiding of hotelier. Na thuiskomst kunt u een schadeclaim (zie schade claimen) indienen voor de niet geleverde vakantiedagen.
  • SGR streeft ernaar elke ontvangen schadeclaim, mits voorzien van alle gevraagde bijlagen, zo snel mogelijk uit te keren. U ontvangt een schriftelijke specificatie van onze uitkering.
  • Nee. Als uw vervangende reis meer kost dan het bedrag dat SGR u terugbetaalt, kan SGR u geen aanvullende uitkering doen ter compensatie van uw meerkosten.
  • Nee. Wanneer SGR ervoor kiest u uw reisgeld terug te betalen kunt u met dit geld vervolgens doen wat u wilt. U kunt, als die beschikbaar is, een andere reis boeken, maar u bent dit zeker niet verplicht.

Algemeen

  • De rechten en plichten van de reiziger (consument) en de reisorganisator (touroperator) zijn geregeld in de reisvoorwaarden, de onvermijdelijke ‘kleine lettertjes’ bij de afgesloten overeenkomst. ANVR-leden gebruiken de door de ANVR mede opgestelde reisvoorwaarden. Met vragen over deze reisvoorwaarden kunt u bij de ANVR terecht via www.anvr.nl. SGR kan u hierbij niet helpen. Wel kunt u voor juridisch advies en een antwoord op de gestelde vraag terecht bij een juridisch adviseur. Denkt u hierbij aan de juridische ledenservice van bijvoorbeeld de Consumentenbond, de ANWB, de vakbond, de ouderenbond, een wetswinkel of het Juridisch Loket.
  • Nee, SGR behandelt geen klachten. Wanneer u vindt dat uw reis niet is uitgevoerd zoals bij de boeking is afgesproken en de reisorganisator lost de klacht niet naar uw tevredenheid op, dan kunt u zich (onder voorwaarden en binnen de hiervoor vastgestelde periode) wenden tot de Geschillencommissie Reizen via www.degeschillencommissie.nl. Is uw reisorganisatie niet (via een ANVR-lidmaatschap of op vrijwillige basis) bij de Geschillencommissie aangesloten? Dan kunt u altijd naar de rechter stappen.
  • Mail uw vraag dan naar sgr@sgr.nl