Veelgestelde vragen
Wij helpen jou graag met het vinden van een antwoord
Veelgestelde vragen over SGR
-
Is de SGR-garantie op mijn pakketreis gratis?
Per 1 februari 2021 betaalt iedere reiziger een eigen bijdrage van 5 euro per persoon per boeking. Wil je meer weten? Klik dan hier voor meer informatie.
- Geldt de garantie van SGR ook voor losse vliegtickets geboekt bij een SGR deelnemer?
-
Krijg ik de SGR consumentenbijdrage van €5 per persoon terug bij annulering van mijn reis?
Heb je een reis geboekt bij een bij SGR aangesloten reisorganisatie? Dan betaal je per boeking een SGR consumentenbijdrage van €5 per persoon. Dit bedrag vind je terug op je boekingsbevestiging. Annuleer je je reis of word je reis door de reisorganisatie geannuleerd, dan krijg je deze bijdrage helaas niet terug. SGR staat namelijk garant voor jouw betaling aan de reisorganisatie. Komt jouw reisorganisatie in financiële problemen, dan zorgt SGR ervoor dat jouw reis gewoon wordt uitgevoerd of terugbetaald. Deze garantie geldt vanaf het moment dat je boeking is bevestigd. Het maakt daarbij dus geen verschil of je reis wel of niet doorgaat.
Let op! Er is één uitzondering. Je hebt een reis geboekt bij een reisorganisatie waarbij een minimumaantal deelnemers is vereist om de reis door te laten gaan. De reisorganisatie heeft dat van tevoren aan je laten weten. Als je reis tijdig wordt geannuleerd door de reisorganisatie omdat het minimum aantal niet wordt behaald dan hoef je de SGR-consumentenbijdrage niet te betalen. Je krijgt dit geld dan terug van je reisorganisatie (zie art. 509 lid 5 wet op de pakketreizen vertaald in art 4.3 van de ANVR-reisvoorwaarden).
- Ik heb nog tegoedbonnen / cadeaubonnen van een failliete SGR-deelnemer, wat kan ik hiermee?
-
Wanneer krijg ik mijn geld terug?
Indien jij jouw claim online hebt ingediend en recht hebt op terugbetaling door SGR, dan ontvang jij bericht zodra SGR de uitkering kan doen.
Afhankelijk van de omvang van de schade en het aantal gedupeerden kan dit wel enige tijd duren. Volg je claim online door in te loggen op je account op de SGR website. - Wat is de reactieperiode op mijn ingezonden claim?
-
Als ik het verblijf in het hotel zelf heb betaald, hoe gaat dit dan met claimen?
Je hebt je verblijf in het hotel zelf betaald. Tijdens je vakantie gaat de SGR deelnemende reisorganisatie waar je hebt geboekt, failliet. Als deze situatie op jou van toepassing is, kun jij je schade online indienen. Upload bij je online schademelding de factuur van het hotel en jouw bewijs van betaling aan het hotel. SGR zal daarna je claim beoordelen.
- In het kader van het faillissement van een aangesloten reisonderneming voert SGR mijn vliegreis uit, maar ik wil deze vliegreis annuleren omdat ik al een andere reis heb geboekt. Wat moet ik doen?
-
Mijn reis is niet uitgevoerd zoals bij de boeking is afgesproken. Ik heb er klachten over. Behandelt SGR deze klachten?
Nee, SGR behandelt geen klachten. Wanneer jij vindt dat jouw reis niet is uitgevoerd zoals bij de boeking is afgesproken en de reisorganisator lost de klacht niet naar jouw tevredenheid op, dan kun jij je (onder voorwaarden en binnen de hiervoor vastgestelde periode) wenden tot de Geschillencommissie Reizen. Is jouw reisorganisatie niet (via een ANVR-lidmaatschap of op vrijwillige basis) bij de Geschillencommissie aangesloten? Dan kun jij altijd naar de rechter stappen.
Voor meer informatie en praktische advies kun je ook terecht op de website van ConsuWijzer.
- Als cadeau heb ik bij het boeken van een reis een waardebon ontvangen van het reisbureau om in te wisselen bij mijn volgende te boeken vakantie. Ik heb deze waardebon gebruikt, maar nu is het reisbureau failliet. Wordt deze waardebon ook vergoed?