Nieuwsbrief januari 2019: Updates en meer

4 februari 2019

Travelbird
Bij SGR kost de afwikkeling van schadeclaims Travelbird (circa 30.000) veel tijd en is complexer dan verwacht door de vele buitenlandse claims. Daardoor zijn wij dit jaar later met het versturen van de formulieren jaaropgaaf en de jaarlijkse bijdrage. Op korte termijn zullen we u hierover verder informeren. Ook is de bereikbaarheid niet optimaal. In verband met de vele telefoontjes van consumenten hebben wij besloten om de afspraken met een extern callcenter met een paar maand te verlengen. Mocht u ons willen bereiken zonder tussenkomst van het callcenter, dan kan dat via een directe email aan onze relatiebeheerders of via het telefoonnummer van het Calamiteitenfonds: 010-4146845. Wij bieden u alvast excuses aan voor deze situatie.

SGRZ
SGRZ ontvangt momenteel veel vragen over de afdracht en de opgaves aan SGRZ. Een van de meest gestelde vragen is waarom een retailer die zelf geen deelnemer is aan SGRZ toch een opgave moet doen van de aantallen met SGRZ retaildekking en hierover een bijdrage van € 1,25 per boeking moet betalen. Dat heeft te maken met het verzoek van de reisbranche om de gebruiker van de retaildekking (die zelf geen deelnemer is) te laten betalen. De aangesloten touroperator stelt zich immers al garant voor de omzet die via die retailer wordt verkocht. Deze retailer kan – ongeacht zijn rol in de keten – deze omzet zonder zekerheden richting SGR aan de consument aanbieden met garantie van SGR. Ook heeft de retailer te allen tijde recht op terugbetaling van SGRZ bij faillissement van die touroperator. Deze extra dekking van SGRZ is weer herverzekerd. Daarvoor betaalt dan de retailer een bijdrage van € 1,25. SGRZ heeft door de situatie omtrent Travelbird ook achterstanden in het beantwoorden van vragen. Op korte termijn zullen wij deze achterstanden met behulp van extra inhuur hopelijk weer inhalen. Ook zal SGRZ in het voorjaar enkele workshops organiseren om diverse zaken te verhelderen. Daarnaast publiceren wij regelmatig veel gestelde vragen in de vorm van een FAQ op de website van SGRZ: www.sgrz.nl

Partner marketing programma
Tijdens de vakantiebeurs heeft Martin van Kranenburg kracht van logo’s in een kennissessie namens SGR besproken. Diverse adviezen zijn gegeven om meer conversie te halen uit een slim gebruik van het beeldmerk van SGR en het Calamiteitenfonds in de customer journey. De waardevolle adviezen van Martin worden ook gebruikt in de creatie van een marketing-pack als onderdeel van ons partner marketing programma. Met dit marketing-pack wordt content gecreëerd, om de productboodschappen van zowel SGR als ook het Calamiteitenfonds aan de reizigers uit te gaan dragen.  In het voorjaar verwachten we het pack aan te kunnen bieden.