Faillissement D-RT/D-reizen
Update 22-04-2021
Alle informatie die SGR nodig heeft om klanten van D-Rt Retail BV individueel te kunnen informeren is sinds 21 april 2021 voor SGR beschikbaar. Die informatie moet nu door SGR worden verwerkt. Dat kost nog tijd.
Wacht alstublieft geduldig af en houd onze website (www.sgr.nl) en onze social media in de gaten voor de laatste updates. Totdat wij alle informatie hebben verwerkt kunnen wij nog geen individuele vragen beantwoorden via de e-mail of telefoon.
06-04-2021
Op 6 april 2021 is D-RT Retail BV, handelend onder de namen D-reizen en VakantieXperts, gevestigd te Hoofddorp failliet verklaard. De franchise ondernemingen die opereren onder de merknaam VakantieXperts vallen buiten het faillissement.
SGR gaat nu, in overleg met de aangestelde curator, alle benodigde informatie verzamelen die nodig is om klanten die bij of via D-RT Retail BV een reis hebben geboekt te helpen. Mocht u een Reisvoucher met SGR-garantie in uw bezit hebben, dan is die gedekt.
Zodra wij inzicht hebben in alle informatie, zullen wij de klanten van D-RT Retail BV individueel informeren. Wacht alstublieft geduldig af en houd onze website en onze social media in de gaten voor de laatste updates. Op dit moment beschikt SGR niet over uw gegevens. Wij kunnen om die reden individuele vragen niet beantwoorden via de e-mail of telefoon.
Wij adviseren dringend geen betalingen meer aan D-RT Retail BV te doen voor nog niet aangevangen reizen. Betalingen gedaan na 6 april 2021 worden niet meer door SGR gegarandeerd.
Klanten van D-RT Retail BV krijgen van SGR een uitnodiging om een claim in te dienen. Heeft u een Reisvoucher in uw bezit? Dan dient u deze pas in nadat u een bericht van SGR heeft ontvangen.
Wij verzoeken klanten van D-RT Retail BV om hun Reisvoucher niet via ‘Claim je voucher’ in te dienen. Via deze pagina kan er alleen geclaimd worden als een reisonderneming de Reisvoucher na vervaldatum van de voucher niet heeft terugbetaald. Dus niet in het geval van faillissementen. Claims ontvangen via ‘Claim je voucher’ naar aanleiding van het faillissement van D-RT/D-reizen worden niet in behandeling genomen. U ontvangt zodra het kan een uitnodiging om te claimen. Wacht u deze geduldig af. SGR gaat voor u aan de slag.
Veelgestelde vragen
-
Mijn reisorganisatie is failliet en ik heb een Reisvoucher in mijn bezit. Moet ik een claim via ‘Claim je voucher’ indienen?
Nee, dat hoeft niet. Je krijgt van SGR een uitnodiging om een claim in te dienen als de reisonderneming waar jij je reis hebt geboekt failliet is. Je claimt dan je Reisvoucher of je (vooruitbetaalde) reissom.
Je kunt alleen een claim via ‘Claim je voucher’ indienen als de reisonderneming de Reisvoucher na vervaldatum niet aan jou heeft terugbetaald en dus niet failliet is verklaard.
- Ik heb een Reisvoucher van D-reizen/VakantieXperts. Wat nu?
- Ik heb geboekt bij VakantieXperts. Zijn alle VakantieXperts winkels failliet?
- Ik heb een Reisvoucher met SGR-Garantie ontvangen van D-reizen/VakantieXperts. Krijg ik mijn geld terug van SGR?
-
Hoe kan ik een claim indienen bij SGR?
SGR stuurt je een uitnodiging om een claim in te dienen. Daarvoor moet SGR eerst de informatie over alle boekingen analyseren en verwerken. Dat proces begint zodra SGR de beschikking heeft over de benodigde informatie. Het zal dus enige tijd duren voordat je de uitnodiging ontvangt. Via de nieuwsberichten op www.sgr.nl/news houden we je op de hoogte van de actuele stand van zaken.
- Wanneer krijg ik mijn geld van SGR terug?
-
Ik heb een reis geboekt met een vertrekdatum in de toekomst. Gaat mijn reis nog door?
Dat zou kunnen. Je ontvangt daarover een individueel bericht. Om je hierover goed te kunnen informeren, heeft SGR informatie nodig over alle boekingen die bij/via D-reizen/VakantieXperts zijn gemaakt. Die informatie is op dit moment nog niet beschikbaar. Wij proberen je zo snel mogelijk hierover te informeren. Wacht dat bericht af en boek in de tussentijd nog geen nieuwe reis.
- Ik heb een aanbetaling gedaan op mijn bij D-reizen/VakantieXperts geboekte reis. Moet ik nu de restbetaling overmaken?
- Ik heb via D-reizen/VakantieXperts een reis geboekt bij een (buitenlandse) niet SGR-deelnemer. Deze reis is geannuleerd in verband met Corona. Ik heb geen Reisvoucher met SGR-Garantie van D-reizen ontvangen? Krijg ik nu van SGR wel mijn geld terug?
- Moet ik mijn nog niet aangevangen reis annuleren?
- Geldt de garantie van SGR ook voor losse vliegtickets geboekt bij D-reizen/VakantieXperts?
-
Vallen cadeaubonnen/waardebonnen/reischeques e.d. onder de SGR-dekking
Nee, cadeaubonnen/waardebonnen/reischeques e.d. vallen niet onder de SGR-garantieregeling, uitgezonderd Covid-19 vouchers. Pas als een cadeaubon/waardebon/reischeque is omgezet in een reisovereenkomst (pakketreis) of in een andere onder de garantieregeling vallende overeenkomst van vervoer of verblijf, is sprake van SGR-dekking.
-
Ik heb mijn reis geannuleerd bij D-reizen/VakantieXperts, maar mijn aanbetaling nog niet terug. Wat betekent dit voor mij?
Als je de reis zelf hebt geannuleerd dan zijn aan jou annuleringskosten in rekening gebracht conform de voorwaarden die op jouw reis van toepassing waren. Als je aanbetaling hoger was dan de annuleringskosten die in rekening zijn gebracht, kun je voor het verschil een vordering indienen bij de curator.
- Mijn Reisvoucher met SGR-Garantie is (bijna) verlopen. Moet ik mij zorgen maken?
- Via D-reizen/VakantieXperts had ik een reis geboekt bij Tenzing Travel en ik heb van D-reizen/VakantieXperts nog geen terugbetaling ontvangen. Krijg ik nu alsnog mijn geld terug?
- Moet SGR zich ook houden aan de terugbetalingstermijn van de Reisvoucher van 1 jaar min 1 dag?
- Geldt de garantie van SGR ook voor losse vliegtickets geboekt bij D-reizen/VakantieXperts?
- Ik had bij D-reizen/VakantieXperts een los vliegticket geboekt, maar de vlucht is geannuleerd en ik ben nu in het bezit van een (EMD) voucher van de luchtvaartmaatschappij. Wat moet ik doen?
- Ik had bij D-reizen/VakantieXperts een los vliegticket geboekt maar de vlucht is geannuleerd en er is een refund aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij, maar ik heb nog geen geld ontvangen. Wat moet ik doen?
- Ik heb bij D-reizen/VakantieXperts een los vliegticket geboekt en ik ben in het bezit van het ticket (e-ticket of de boekingscode (PNR) waarmee ingecheckt kan worden voor de vlucht. Wat moet ik doen?