3 resultaten

  • Wordt de betaalde eco-bijdrage vergoed?

    Nee, deze kosten worden niet vergoed. Meer informatie kun je vinden in onze garantieregeling.

  • Krijg ik de SGR consumentenbijdrage van €5 per persoon terug bij annulering van mijn reis?

    Heb je een reis geboekt bij een bij SGR aangesloten reisorganisatie? Dan betaal je per boeking een SGR consumentenbijdrage van €5 per persoon. Dit bedrag vind je terug op je boekingsbevestiging. Annuleer je je reis of word je reis door de reisorganisatie geannuleerd, dan krijg je deze bijdrage helaas niet terug. SGR staat namelijk garant voor jouw betaling aan de reisorganisatie. Komt jouw reisorganisatie in financiële problemen, dan zorgt SGR ervoor dat jouw reis gewoon wordt uitgevoerd of terugbetaald. Deze garantie geldt vanaf het moment dat je boeking is bevestigd. Het maakt daarbij dus geen verschil of je reis wel of niet doorgaat.

    Let op! Er is één uitzondering. Je hebt een reis geboekt bij een reisorganisatie waarbij een minimumaantal deelnemers is vereist om de reis door te laten gaan. De reisorganisatie heeft dat van tevoren aan je laten weten. Als je reis tijdig wordt geannuleerd door de reisorganisatie omdat het minimum aantal niet wordt behaald dan hoef je de SGR-consumentenbijdrage niet te betalen. Je krijgt dit geld dan terug van je reisorganisatie (zie art. 509 lid 5 wet op de pakketreizen vertaald in art 4.3 van de ANVR-reisvoorwaarden).

     

  • Waarom moet ik een SGR-bijdrage €5 per persoon betalen bij het boeken van een reis?

    In het voorjaar van 2020 kregen wij te maken met een pandemie. Covid-19 raakte ons allemaal. De wereld ging op slot en de meeste reizen konden daardoor niet doorgaan. Het gevolg hiervan nu is dat o.a. het aantal faillissementen van reisorganisaties toenemen, SGR meer garanties heeft uitgegeven dan normaal (garantie op vouchers) en de financiële middelen van SGR niet onbeperkt zijn. Het is belangrijk dat óók in de toekomst de consument zorgeloos kan blijven reizen en dat eventuele leningen die de overheid verschaft terugbetaald kunnen worden. Bovendien moet een garantiefonds zoals SGR blijven bestaan om de consument te kunnen beschermen tegen faillissementsrisico’s. Daarom is het besluit genomen om de bijdrage van de consument weer tijdelijk in te voeren, net als in de jaren 80 en 90, zodat we ervoor kunnen zorgen dat de consument in de toekomst beschermt blijft bij faillissementen van reisorganisaties.

    Vanaf 1983 betaalden consumenten bij het boeken van een vakantiereis een SGR-bijdrage. In 1999 was het fondsvermogen groot genoeg om ‘normale’ risico’s zonder bijdrage te dekken. De bijdrage van de consument was niet langer nodig. Door de bijdragen die de consument in de jaren 80 en 90 betaalde, kon iedereen daarna zorgeloos reizen zonder te hoeven betalen voor een garantie op de reis.