2 resultaten

  • Waarom moet ik een SGR-bijdrage €5 per persoon betalen bij het boeken van een reis?

    In het voorjaar van 2020 kregen wij te maken met een pandemie. Covid-19 raakte ons allemaal. De wereld ging op slot en de meeste reizen konden daardoor niet doorgaan. Het gevolg hiervan nu is dat o.a. het aantal faillissementen van reisorganisaties toenemen, SGR meer garanties heeft uitgegeven dan normaal (garantie op vouchers) en de financiële middelen van SGR niet onbeperkt zijn. Het is belangrijk dat óók in de toekomst de consument zorgeloos kan blijven reizen en dat eventuele leningen die de overheid verschaft terugbetaald kunnen worden. Bovendien moet een garantiefonds zoals SGR blijven bestaan om de consument te kunnen beschermen tegen faillissementsrisico’s. Daarom is het besluit genomen om de bijdrage van de consument weer tijdelijk in te voeren, net als in de jaren 80 en 90, zodat we ervoor kunnen zorgen dat de consument in de toekomst beschermt blijft bij faillissementen van reisorganisaties.

    Vanaf 1983 betaalden consumenten bij het boeken van een vakantiereis een SGR-bijdrage. In 1999 was het fondsvermogen groot genoeg om ‘normale’ risico’s zonder bijdrage te dekken. De bijdrage van de consument was niet langer nodig. Door de bijdragen die de consument in de jaren 80 en 90 betaalde, kon iedereen daarna zorgeloos reizen zonder te hoeven betalen voor een garantie op de reis.

     

  • Per wanneer moet er een SGR-bijdrage per boeking betaald worden?

    Het betalen van een SGR-bijdrage per boeking is nog niet aan de orde. Pas wanneer er door SGR gebruikt wordt gemaakt van de faciliteiten die door de overheid beschikbaar zijn gesteld, zal SGR hier nadere uitspraken over kunnen doen.