25 maart 2021
Termijn Reisvoucher verlopen en nog geen terugbetaling ontvangen?
Je bent verzekerd van terugbetaling, want de garantie op je Reisvoucher blijft, dus je geld is gegarandeerd.
Lees dit berichtHartelijk dank dat je in het afgelopen jaar de ‘Reisvoucher mét SGR-garantie’ hebt geaccepteerd van jouw reisorganisatie. Maar inmiddels wordt het misschien tijd om deze ‘Reisvoucher(s)’ in te wisselen. Maar hoe doe je dat? Alle informatie die belangrijk is voor jou, kun je op deze pagina vinden. Controleer eerst hieronder of de reisorganisatie van wie jij de Reisvoucher hebt ontvangen deelnemer is van SGR.
Klik op de knop hieronder om te zien of en hoe jij je Reisvoucher kunt claimen bij SGR.
Stappen om te claimenSinds maart 2020 heeft de reissector vanwege de coronacrisis vele duizenden reizen moeten annuleren en was er geen geld om de klanten, volgens de voorwaarden, binnen 14 dagen hun reeds betaalde reissom terug te betalen. ANVR en SGR hebben toen de ‘Reisvoucher mét SGR-garantie’ ontwikkeld en die is sinds 16 maart 2020 uitgegeven; de enige voucher die jou garantie biedt bij eventueel faillissement van een reisonderneming.
Deze Reisvouchers met SGR-garantie worden voor reizen, geboekt in 2021 én daarna geannuleerd in verband met de coronacrisis, niet meer uitgegeven!
Tot 31 maart 2021 kun je nog wel een Reisvoucher met SGR-garantie aangeboden krijgen voor een reis die je in 2020 hebt geboekt en die zou vertrekken vóór 30 april 2021, maar wordt geannuleerd door de reisonderneming vanwege de coronacrisis.
En staat jouw reis gepland voor vertrek ná 30 april en moet de reisonderneming deze reis annuleren vanwege Covid-19 dan moet de reisonderneming handelen conform de ANVR Reizigersvoorwaarden en jou als klant het geld binnen 14 dagen na de annulering hebben uitbetaald.
Als je als klant uit coulance een nieuwe voucher van jou(w organisatie) wil accepteren, dan is deze voucher niet gedekt door SGR en verlies je als klant je geld bij een faillissement van jouw organisatie die de voucher heeft uitgegeven.
De reisorganisatie kan jou de volgende keuze geven:
a. óf je boekt met jouw voucher bij de reisorganisatie een nieuwe reis (met een
vertrekdatum later in het jaar of zelfs al voor 2022. Dus deze reis hoeft niet
plaats te vinden vóór de vervaldatum)
b. óf je ontvangt de waarde van jouw voucher ‘in cash’ terug.
En laat je de reisorganisatie niets weten?
Dan betaalt hij jou -als al jouw gegevens bij hem bekend zijn- vóór de vervaldatum van die Reisvoucher de waarde aan jou terug. Aan jou dus de keus!
Wanneer we op vakantie kunnen, weten we nog niet. Maar je kunt wel alvast je reis boeken en betalen met je nog openstaande Reisvoucher. En bij deze nieuwe boeking valt je reis gewoon weer onder SGR-garantie als onverhoopt de reisorganisatie failliet gaat. Dus je geld staat veilig.
En kan de reisorganisatie dan alsnog je reis niet uitvoeren en moet zij weer annuleren, dan ontvang je je reeds betaalde reissom binnen 14 dagen retour. Kortom: Niets staat boeken en voorpret in de weg!
Eén jaar na uitgifte van de Reisvoucher met SGR-garantie moet de reisorganisatie jou als klant terugbetalen. Maar om SGR-aangesloten reisorganisaties dan niet alsnog in financiële problemen te brengen bij het terugbetalen (de reissector ligt praktisch een jaar volledig stil en er komt bijna geen boeking, dus geen geld binnen) heeft de overheid laten weten dat zij via SGR aan deze reisbedrijven die bij SGR zijn aangesloten leningen wil verstrekken. Dit gebeurt in de vorm van een Voucherfonds.
Zo heeft de consument de zekerheid dat hij zijn geld terug krijgt en de reisorganisatie heeft via een lening de mogelijkheid deze bizarre periode te overbruggen.
Nee, dat hoeft niet. Je krijgt van SGR een uitnodiging om een claim in te dienen als de reisonderneming waar jij je reis hebt geboekt failliet is. Je claimt dan je Reisvoucher of je (vooruitbetaalde) reissom.
Je kunt alleen een claim via ‘Claim je voucher’ indienen als de reisonderneming de Reisvoucher na vervaldatum niet aan jou heeft terugbetaald en dus niet failliet is verklaard.