Kees van de dag

Corona-voucher

Kees

Mijn klant – werkzaam in de zorg – heeft zijn pakketreis naar Ierland met vertrekdatum 2 augustus 2020 op 18 maart 2020 moeten annuleren van zijn werkgever, omdat hij niet meer naar het buitenland mag i.v.m. de coronacrisis.

Mag ik een Corona-voucher uitgeven?

Nee, dit mag niet. De voorwaarden om een corona-voucher uit te geven, is dat de reisorganisator de reisovereenkomst moet ontbinden, omdat hij de overeenkomst niet meer kan uitvoeren i.v.m. coronarestricties. Wanneer de klant zelf besluit te annuleren, zijn de standaard voorwaarden van toepassing, zoals gebruikelijk. Daarbij komt dat de reisorganisator nu nog niet kan vaststellen of hij de reis naar Ierland wel/niet in augustus kan uitvoeren. Om nu al de reisovereenkomst met de consument ontbinden, zou te voorbarig zijn.

Kees

Mag ik een Corona-voucher uitgegeven voor de niet genoten dagen tijdens een vakantie die deels geannuleerd werd door Corona?

Het antwoord is nee, dat mag niet. De Corona-voucher is volgens het bestuursbesluit van toepassing op reizen die nog niet zijn uitgevoerd. Dus reizen die deels zijn aangevangen, en voor delen moesten worden geannuleerd, geldt derhalve dat er geen Corona-voucher met SGR dekking mag worden gegeven.

Uiteraard mag de organisator wel een eigen voucher uitgeven die qua bepalingen afwijkt van de Corona-voucher, dus zonder SGR garantie.

 

Kees

Je hebt een reis verkocht van een buitenlandse reisorganisatie. Nu wil je een Corona-voucher uitgeven. Mag dat?

Als je alleen bemiddeld hebt tussen de klant en de buitenlandse reisorganisatie, mag dat niet. De klant heeft een reisovereenkomst met de buitenlandse reisorganisatie. Die kan geen Corona-voucher met SGR Garantie afgeven. In dit geval zorg je dat de klant zijn geld terugkrijgt.

Inmiddels zijn er in het buitenland ook initiatieven om een Corona-voucher met faillissementsgarantie uit te geven. ​Dat zou een alternatief kunnen zijn voor het terugbetalen van de vooruitbetaalde reissom.

En hoe zit het dan als ik samengestelde reizen organiseer?

Als je de organisator van een samengestelde reis bent, dan kan je wel een Corona-voucher afgeven voor de waarde van de ​(aan)betaling op geannuleerde reis.

Is bij een samengestelde reis een deel van de reis geboekt bij een buitenlandse reisorganisatie met een vrijstelling bij SGR? Houd dan rekening met het volgende:

De buitenlandse reisorganisator heeft, als een retailer onverhoopt failliet gaat, leveringsplicht richting de klant. De klant heeft dan een voucher van jou, maar eigenlijk ook een aanspraak op die buitenlandse reisorganisatie. Bij een faillissement van die buitenlandse reisorganisatie ben jij verplicht om de klant te helpen en eventueel de aanspraak op de buitenlandse verzekeraar uit te winnen voor jouw klant.

Kees

Reisbureau X heeft bij een touroperator Y een reis geboekt van € 1.000 met commissie voor het reisbureau inbegrepen. Het reisbureau biedt de reis voor  € 1.100 aan de klant, hij heeft namelijk voor € 100 euro autohuur toegevoegd. Hier is sprake van een samengestelde reis, waar de reisagent organisator is.

De reisagent heeft € 1.000 betaald aan de touroperator minus commissie.

Hoe moet er dan worden gehandeld?

Of het reisbureau geeft een “eigen” voucher uit voor de € 1.100,- aan de klant. En de door de touroperator aan het reisbureau verstrekte voucher gaat in de kast.

Of er wordt een voucher van de touroperator en een reisbureau voucher aan de klant gegeven voor in totaal € 1.100.