SGR en ANVR: Voucher bij annulering of omboeking door Corona

15 maart 2020

De laatste updates over de verlening van de voucherregeling na 1 juni 2020 lees je hier.

Voor reizigers die een reis met SGR Garantie hebben geboekt, heeft SGR in samenwerking met ANVR met ingang van 16 maart 2020 een voucher ten gevolge van de corona virus in het leven geroepen. Reizigers kunnen met deze voucher de door de reisorganisatie geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op vakantie te gaan. Ook ben je als reiziger met deze voucher er zeker van dat je reissom veiliggesteld is, mocht je reisorganisatie in financiële problemen komen.

Voor reizigers die alleen een vliegticket hebben geboekt dat geannuleerd is, kan geen voucher met SGR garantie worden verstrekt. Losse vliegtickets vallen niet onder de garantieregeling van SGR.

Crisissituatie vraagt om een uitzondering
SGR sluit in de garantie waardebonnen en reischeques (die niet hebben geleid tot een boeking bij een SGR aangesloten reisorganisatie) uit van vergoeding. Maar door de crisissituatie als gevolg van het Coronavirus (Covid-19) worden reisorganisaties en reizigers geconfronteerd met annuleringen. Deze situatie heeft ertoe geleid dat SGR tijdelijk – en onder melding van aanvullende voorwaarden – de voucher opneemt binnen de dekking van SGR. De dekking geldt alleen als de voucher voldoet aan de door SGR voorgeschreven voorwaarden. De garantie die SGR biedt met de voucher is tijdelijk van karakter en mag tot 1 juni 2020 uitgegeven worden voor geannuleerde reizen als gevolg van de coronacrisis. De vertrekdatum kan na 1 juni 2020 liggen.
Lees hier de volledig uitgeschreven besluiten.

Hoe kun je als reiziger aan een voucher met SGR garantie komen? Of wanneer ontvang ik als reiziger zo’n voucher?
Deze voucher ontvang je van de reisorganisatie waar je geboekt hebt. Zij nemen contact met hun klanten op. Er zijn heel veel reizen geannuleerd en er moeten veel reizigers vanuit het buitenland worden teruggehaald. Reisorganisaties werken daar nu hard aan. Wacht dus af tot er contact met jou opgenomen wordt. De voucher ontvang je alleen van een aan SGR deelnemende reisorganisatie. Wil jij weten of je geboekt hebt bij een SGR deelnemende reisorganisatie? Type dan hier de naam van de organisatie in om er zeker van te zijn dat je geboekt hebt met SGR garantie.

Waar moet je als reiziger rekening mee houden?.
De reis die jij oorspronkelijk had geboekt en nu is geannuleerd vanwege het corona virus, moet wel onder de garantieregeling van SGR vallen om gebruik te kunnen maken van de voucher. Hier kun je de SGR garantieregeling vinden. De waarde van je voucher mag niet meer zijn dan de (aan)betaling die je hebt gedaan op je oorspronkelijke reis. Let er ook op dat in je voucher duidelijk vermeld staat dat het om een voucher gaat dat is uitgegeven vanwege de corona virus. Een voucher heeft een geldigheidsduur van maximaal één jaar na datum van uitgifte.

Hoe kan ik de echtheid van de voucher controleren?
SGR deelnemende organisatie die de vouchers uitgeven ten gevolge van de corona virus, maken gebruik van de voorwaarden die door SGR met hen zijn gedeeld. De volgende informatie vind je op de voucher:

  • de waarde (maximaal de betaalde reissom) van de voucher is vermeld. Dat is de door jou betaalde reissom op het moment van annuleren;
  • de naam van de hoofdboeker van de geannuleerde reis;
  • een uitgiftedatum;
  • een einddatum die maximaal 1 jaar na uitgifte datum ligt;
  • de termen : ‘Corona en voucher’;
  • dat de garantieregeling van SGR van toepassing is conform bestuursbesluit van
    16 maart 2020.

Tip! Kijk altijd op onze website of de reisorganisatie is aangesloten bij SGR.

Indienen claim bij SGR bij annulering niet mogelijk
Je kunt alleen een claim bij SGR indienen wanneer een reisorganisatie failliet gaat. SGR stuurt dan een uitnodiging om een claim in te dienen. Op dit moment kan er alleen een claim worden ingediend voor reizigers die getroffen zijn door het faillissement van Neckermann.nl, Peter Langhout Reizen BV en Goldreizen.nl BV.

Heb je vragen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen hieronder. De reisorganisatie waar je hebt geboekt, neemt contact met jou op. Wacht rustig af tot je iets van hen hoort. Zij helpen je dan graag verder.


Meer informatie kun je ook vinden op de website van ANVR

Vragen over Corona en voucher, klik hier.
Vragen over gevolgen Corona en reizen, klik hier.

Veelgestelde vragen