SGR en ANVR: Voucher bij annulering of omboeking door Corona

15 maart 2020

De laatste updates over de verlening van de voucherregeling na 1 juni 2020 lees je hier.

Voor reizigers die een reis met SGR Garantie hebben geboekt, heeft SGR in samenwerking met ANVR met ingang van 16 maart 2020 een voucher ten gevolge van de corona virus in het leven geroepen. Reizigers kunnen met deze voucher de door de reisorganisatie geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op vakantie te gaan. Ook ben je als reiziger met deze voucher er zeker van dat je reissom veiliggesteld is, mocht je reisorganisatie in financiële problemen komen.

Voor reizigers die alleen een vliegticket hebben geboekt dat geannuleerd is, kan geen voucher met SGR garantie worden verstrekt. Losse vliegtickets vallen niet onder de garantieregeling van SGR.

Crisissituatie vraagt om een uitzondering
SGR sluit in de garantie waardebonnen en reischeques (die niet hebben geleid tot een boeking bij een SGR aangesloten reisorganisatie) uit van vergoeding. Maar door de crisissituatie als gevolg van het Coronavirus (Covid-19) worden reisorganisaties en reizigers geconfronteerd met annuleringen. Deze situatie heeft ertoe geleid dat SGR tijdelijk – en onder melding van aanvullende voorwaarden – de voucher opneemt binnen de dekking van SGR. De dekking geldt alleen als de voucher voldoet aan de door SGR voorgeschreven voorwaarden. De garantie die SGR biedt met de voucher is tijdelijk van karakter en mag tot 1 juni 2020 uitgegeven worden voor geannuleerde reizen als gevolg van de coronacrisis. De vertrekdatum kan na 1 juni 2020 liggen.
Lees hier de volledig uitgeschreven besluiten.

Hoe kun je als reiziger aan een voucher met SGR garantie komen? Of wanneer ontvang ik als reiziger zo’n voucher?
Deze voucher ontvang je van de reisorganisatie waar je geboekt hebt. Zij nemen contact met hun klanten op. Er zijn heel veel reizen geannuleerd en er moeten veel reizigers vanuit het buitenland worden teruggehaald. Reisorganisaties werken daar nu hard aan. Wacht dus af tot er contact met jou opgenomen wordt. De voucher ontvang je alleen van een aan SGR deelnemende reisorganisatie. Wil jij weten of je geboekt hebt bij een SGR deelnemende reisorganisatie? Type dan hier de naam van de organisatie in om er zeker van te zijn dat je geboekt hebt met SGR garantie.

Waar moet je als reiziger rekening mee houden?.
De reis die jij oorspronkelijk had geboekt en nu is geannuleerd vanwege het corona virus, moet wel onder de garantieregeling van SGR vallen om gebruik te kunnen maken van de voucher. Hier kun je de SGR garantieregeling vinden. De waarde van je voucher mag niet meer zijn dan de (aan)betaling die je hebt gedaan op je oorspronkelijke reis. Let er ook op dat in je voucher duidelijk vermeld staat dat het om een voucher gaat dat is uitgegeven vanwege de corona virus. Een voucher heeft een geldigheidsduur van maximaal één jaar na datum van uitgifte.

Hoe kan ik de echtheid van de voucher controleren?
SGR deelnemende organisatie die de vouchers uitgeven ten gevolge van de corona virus, maken gebruik van de voorwaarden die door SGR met hen zijn gedeeld. De volgende informatie vind je op de voucher:

  • de waarde (maximaal de betaalde reissom) van de voucher is vermeld. Dat is de door jou betaalde reissom op het moment van annuleren;
  • de naam van de hoofdboeker van de geannuleerde reis;
  • een uitgiftedatum;
  • een einddatum die maximaal 1 jaar na uitgifte datum ligt;
  • de termen : ‘Corona en voucher’;
  • dat de garantieregeling van SGR van toepassing is conform bestuursbesluit van
    16 maart 2020.

Tip! Kijk altijd op onze website of de reisorganisatie is aangesloten bij SGR.

Indienen claim bij SGR bij annulering niet mogelijk
Je kunt alleen een claim bij SGR indienen wanneer een reisorganisatie failliet gaat. SGR stuurt dan een uitnodiging om een claim in te dienen. Op dit moment kan er alleen een claim worden ingediend voor reizigers die getroffen zijn door het faillissement van Neckermann.nl, Peter Langhout Reizen BV en Goldreizen.nl BV.

Heb je vragen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen hieronder. De reisorganisatie waar je hebt geboekt, neemt contact met jou op. Wacht rustig af tot je iets van hen hoort. Zij helpen je dan graag verder.


Meer informatie kun je ook vinden op de website van ANVR

Vragen over Corona en voucher, klik hier.
Vragen over gevolgen Corona en reizen, klik hier.

Veelgestelde vragen

  • Wanneer eindigt de SGR dekking op mijn voucher?
    1. Als je met je voucher met SGR-dekking een nieuwe reis hebt geboekt. Dan val je namelijk weer onder reguliere SGR-dekking.
    2. Als je van je reisorganisatie een refund hebt ontvangen.
    3. Een jaar na uitgiftedatum van je voucher met SGR- dekking.
  • Welke rechten heb ik als mijn reis niet kan doorgaan door corona?

    Dat hangt af van wat je precies hebt geboekt: een pakketreis, een los ticket of een losse accommodatie. Op de website van ACM ( Autoriteit Consument & Markt) kun je een aantal vragen en antwoorden vinden die alles te maken hebben met je reisrechten.

     

  • Waar moet ik op letten bij ontvangst van de voucher met SGR garantie?

    De voucher moet uitgegeven zijn door een bij SGR aangesloten organisatie. Wil je weten of de reisorganisatie waar jij geboekt hebt is aangesloten bij SGR? Dan kun je dat hier controleren.

    De voucher met SGR garantie dient in ieder geval de volgende informatie te bevatten:

    • de waarde van de voucher, dat is de door jou op moment van annuleren reeds (aan)betaalde reissom;
    • de naam van de hoofdboeker van de geannuleerde reis;
    • de uitgiftedatum;
    • de einddatum (maximaal 1 jaar na uitgiftedatum);
    • de termen : ‘Corona en voucher’;
    • de verwijzing dat de garantieregeling van SGR van toepassing is conform het bestuursbesluit van 16 maart 2020.
  • Wat gebeurt er als ik in de toekomst een reis ga boeken die goedkoper is dan de waarde van mijn voucher met SGR garantie?

    De waarde van je voucher wordt verrekend met de nieuwe reis. Als er dan een bedrag overblijft,  behoud je als klant een restant van de voucher om te besteden.

  • Mijn reis kan doorgaan, maar ik wil zelf de reis annuleren in verband met het Coronavirus. Krijg ik in dit geval ook een voucher met SGR garantie?

    Nee, dan ontvang je geen voucher met SGR garantie. Aanspraken die voortvloeien uit een door jou geannuleerde reis vallen niet onder de garantieregeling van SGR. De garantieregeling is immers komen te vervallen doordat de oorspronkelijke reisovereenkomst is ontbonden door annulering.

  • Wat gebeurt er als de SGR-deelnemer failliet gaat voordat ik mijn voucher heb kunnen gebruiken?

    SGR betaalt de waarde van de voucher aan je terug of je kunt je voucher besteden bij de reisorganisatie genoemd in je voucher. Bij een eventuele claim heb je de voucher met SGR garantie nodig, dus bewaar de voucher goed. Ook dien je dan de boekingsbevestiging en factuur van de geannuleerde reis plus betalingsbewijs (conform de SGR garantieregeling) bij je claim te voegen.

    Conform artikel 8 van de SGR garantieregeling draag je na een financieel onvermogen of faillissement van een bij SGR aangesloten reisonderneming  je rechten over aan SGR . Dit is nodig om eventuele vorderingen op leveranciers die betaald zijn over te nemen. Denk aan bijvoorbeeld vorderingen bij luchtvaartmaatschappijen of een hotel.

    Ook als je een claim indient bij SGR voor een ontvangen voucher draag je alle rechten die zijn afgesproken in de (geannuleerde) reisovereenkomst en of ontvangen vouchers over aan SGR. SGR neemt dus jouw rechten over.